
İş yerinde namaz kılmak için kendisine izin verilmeyen işçi veya memur ne yapmalıdır?
FETVALARİslam dininde namaz, kelime-i şehadetten sonra gelen en önemli ibadettir.
Zira Kur’an-ı Kerim’de: “Öyle erkekler vardır ki, onları ne bir ticaret, ne bir alış-veriş, Allah’ı anmaktan, namazı dosdoğru kılmaktan ve zekat vermekten alıkoyamaz. Onlar, dehşetinden kalplerin ve gözlerin ters döneceği günden korkarlar” (Nur, 24/37) buyrulmuştur. Hz. Peygamber (s.a.s.), İslam’ın üzerine bina edildiği esasları saydığı meşhur hadisinde kelime-i şehadetten sonra namazı anmıştır (Buhari, İman, 2; Müslim, İman, 4, H. No: 109).
Namaza gereken önemi vermeyen ve terk edenler hakkında Kuran’da birçok uyarı yer almaktadır (Nisa 4/142; Tevbe 9/54; Maide 5/54-55; Meryem 19/59; Müddessir 74/43; Mümin 40/60). Hz. Peygamber (s.a.s.) de namazı kasten terk edenler hakkında ağır ifadelerde bulunmuştur (Müslim, İman, 37, H. No: 256; Ebu Davud, Sünnet, 15; Tirmizi, İman, 9; Nesai, Salat, 8).
Bu açıdan günlük işler, sanat ve meslekler, aile fertlerinin geçimini sağlamak için yapılan çalışma ve yolculuklar namazın geriye bırakılması için özür sayılmaz. Zira Cuma ve beş vakit farz namazı kılmak her mükellef Müslüman için farzı ayın olup, terki caiz değildir.
Öte yandan işverenin ya da işyerinde sorumluluk alan kimsenin, namaz kılmak isteyen memurlarına ve işçilerine, Cuma ve günlük dini görevleri olan namazlarını, hiç değilse farzlarını kılabilme imkanını sağlaması gerekir. Bununla birlikte işçinin ve memurun da namazı bahane ederek mesaisini su-i istimal etmemesi ve çalıştığı yerde namaz kılması için iş disiplini ve düzeni açısından işverenden veya amirlerden uygun bir yer istemesi ve zaman ayarlaması yapması gerekir.
Çalışanlara farz namazlar için izin verilmemesi kesinlikle yanlıştır. Bu durumda çalışanlar kendilerine alternatif bir iş imkanı aramalıdır. Zira Allah’a isyan noktasında anne-baba olsa bile kullara itaat olmaz (Tevbe 9/23; Ankebut 29/8; Lokman 31/15).
Eğer çalışanlar başka bir imkan bulamazlar ise; öğle ile ikindiyi, ya ikindiyi öne alarak öğle vaktinde ya da öğleyi geciktirerek ikindi vaktinde; akşam ile yatsıyı da yatsı vaktine geciktirerek veya yatsıyı akşam vaktine alarak (cem ederek/birleştirerek) kılabilirler.
İlginizi Çekebilir
Piyango kumardır harama bulaşmayın
Milli Piyango çekilişine sayılı günler kala, gazete ve televizyon reklamları ile vatandaşlar kumar bataklığına çekilmeye çalışılırken, ilahiyatçılardan “Harama bulaşmayın” uyarısı geldi.
Otel banyolarında kullandığımız fazla şampuanları almak caiz mi?
Son dönemde otellere turizm anlamında büyük ilgi var. Peki otellerde kullandığımız diş macunu, sabun, şampuan vb. şeylerden artanları hediye, hatıra veya daha sonra kullanmak üzere yanımıza alabilir miyiz? İşte cevabı...
Sihirin hakikati var mıdır?
Bu işlerle uğraşanların dinî bakımdan durumları nedir?
Hayrettin Karaman'dan kripto para fetvası, Haramdır
Kripto paraların atası Bitcoin yeniden yükseliş trendine girerek popülerliğini sürdürürken kripto para piyasası ile ilgili tartışmalar da tüm hızıyla devam ediyor. İlahiyatçı yazar Hayrettin Karaman, "Sanal para alıp satarak para kazanmak caiz değildir" dedi.
Yengeç, ıstakoz, karides, kalamar, midye, kurbağa vs. gibi deniz ürünleri yenir mi?
Kur’an-ı Kerim’de, denizden elde edilen yiyeceklerin helal olduğu bildirilmiştir
Banka kredisiyle kurban kesilebilir mi?
Diyanet İşleri Başkanlığı'ndan "faizli işlem" uyarısı.