© Dini Haberler 2020

Bilim Adamlarından İlginç Araştırma

ABD\'de bilim insanları, yoksul çocukların beyin bağlantılarının daha zayıf olduğunu ve bu çocuklarda depresyon riskinin daha yüksek olduğunu belirledi.

7-12 yaş arası 105 çocuğun beyin taramaları analiz edildi. Bilim insanları yoksul ortamda büyüyen çocukların beyin bağlantılarının daha zayıf olduğunu ve bu çocuklarda depresyon riskinin arttığını gösterdi.

St. Louis Washington Üniversitesi Tıp Fakültesi bilim insanları 7 ila 12 yaş arası 105 çocuğun beyin taramalarını analiz ettiler. Daha zengin ortamlarda yaşayan çocukların daha yoksul çocuklara göre beyinlerindeki anahtar yapıların bağlantılarının farklı olduğunu buldular. Özellikle, stres ve duygu bağlantılı öğrenme, hafıza ve stres uyumu ve amigdala ile ilişkili beynin hipokampus bölgeleri yüksek gelirli ailelerin çocuklarında yoksul çocuklardan diğer beyin bölgelerine daha farklı bağlanıyor.
Fonksiyonel MR taramaları kullanılarak incelenen bağlantıların bir çocuğun maruz kaldığı yoksulluk derecesine bağlı olarak daha zayıf olduğu gösterildi. Daha yoksul ailelerde büyük olasılıkla hipokampus ve amigdala diğer beyin yapılarına, araştırmacıların tanımladığı üzere zayıf olarak bağlanıyordu. Buna ek olarak yoksul okul öncesi çocukların okul çağına geldiklerinde klinik depresyon belirtileri daha fazlaydı. Çalışma “Hipokampal ve Amigdala Bağlantılarının Okul Öncesi Yoksulluk ve Okul Çağındaki Depresyon Arasındaki İlişki Üzerine Etkisi” başlığıyla saygın bilim dergilerinden Amerikan Psikiyatri Dergisi’nde yayımlandı.

ANATOMİSİ FARKLI
Washington Üniversitesi Fen Edebiyat Fakületsi Fizyoloji ve Beyin Bilimi Bölüm Başkanı ve Gregory B. Couch, Psikyatri Profesörü Dr. Denna M. Barch, önceki çalışmalarında beynin anatomisinin yoksul çocuklarda daha farklı göründüğünü, yoksullukla büyüyen çocuklarda hipokampus ve amigdala boyutlarının farklı olduğunu gösterdiklerini söyledi. Araştırmacılar yeni çalışmada, bu yapıların beynin diğer geri kalan bölgeleri ile bağlantı yollarının nasıl olduğunu bulduklarını ve bu bağlantıların stres ve duygu yönetimi konusunda daha az yararlı olabileceğini düşündüklerini açıkladılar.
Bağlantılardaki bu değişiklikler, aynı zamanda, klinik depresyon riski ile ilişkiliydi. Bu çalışmaya dahil olan okul öncesi yoksul çocuklar 9 veya 10 yaşlarında daha fazla depresyona giriyorlardı.
Aynı grup araştırmacılar önceki çalışmalarında gri cevher ve beyaz cevher hacmindeki ve hipokampus, amigdala hacmi ve boyutlarındaki farklılıkları tespit ettiler. Ayrıca onlar bu değişikliklerin pek çoğunun anne-babadan destek beslenme yoluyla aşılabileceğini de buldular. Ancak yeni çalışmalarında; tanımlanan bağlantılardaki değişiklikler için ise bunun doğru olmadığını gördüler.
Washington Üniversitesi Erken Duygusal Gelişim Programı direktörü, Samuel ve Mae S. Ludwig Çocuk Psikyatrisi ortak araştırmacı Profesör Dr. Joan L. Luby “Yoksulluk, çocuklar için kötü gelişimsel sonuçların en güçlü belirleyicilerinden biri. Daha önce, yoksullukla bağlantılı bazı beyin değişikliklerini aşmak için yollar olabileceğini görmüştük. Ama yoksul çocukların beyin bağlantılarındaki mevcut olumsuz değişiklikleri tersine çevirecek bir şey göremedik” dedi.

AMİGDALA’NIN VE HİPOKAMPUS’UN GÖREVLERİ
Amigdala: Beynin duygusal hafıza ve duygusal tepkilerin oluşmasındaki primer role sahip bölgesi.Başta korku olmak üzere, duyguların denetiminden sorumludur.
Hipokampus: Hafıza ve yön bulmada önemli rolü olan bölge. Bir gri cevher tabakası olup, lateral ventrikülün alt boynuz tabanı boyunca uzanır. Hipokampus, hareketlerin davranış biçimine dönüşmesinde önemli role sahip bulunan limbik sistemde rol alır.

YÜKSEK RİSK ALTINDALAR
Araştırmacılar yoksulluk tanımı için aile büyüklüğü ve yıllık geliri temel aldılar. Amerika Birleşik Devletleri’nde yoksulluk sınırı 4 kişilik bir aile için 24 bin 250 dolardır. Yoksulluk içinde büyüyen çocuklar, zayıf bilişsel yapıda, depresyon ve antisosyal davranışlar da dahil olmak üzere psikiyatrik hastalıklar için yüksek risk altındadır. Araştırmacılar; stres gibi faktörlerin, kurşun, sigara dumanı ve kötü beslenme dahil olumsuz çevre riskleri, sınırlı eğitim olanakları ile birlikte çocukların sonraki hayatlarında sorunlara katkıda bulunabileceği varsayımında bulundular. Ancak Dr. Barch yoksulluk ve kötü sonuçlar arasındaki bağlantının mutlaka çocuğu zor bir hayata kilitlemeyeceğini de özellikle vurguladı.
“Beyin gelişimi ve olumlu duygusal gelişimi teşvik etmek için birçok şey yapılabileceğini” belirten Dr. Barch “Yoksulluk, çocuğu önceden belirlenmiş bir yörünge üzerine koymuyor ama erken yaşlarda yaşanan olumsuz deneyimler beynin gelişimi ve işleyişini etkiliyor. Buna müdahale edebilir ve bunu erken yapabilirsek çocuklara yardımcı olabiliriz” dedi. 


 

İlginizi Çekebilir

TÜM HABERLER